Regio Den Haag

hollands spoorDen Haag Hollands Spoor.

Paul Corbey, gepensioneerd collega en architect van stations en NS-werkplaatsen neemt u mee in de geschiedenis van het openbaar vervoer in en om Den Haag.

Klik hier voor de handout van de presentatie  ( ca. 20 MB)

haagse sporen

Weinig mensen weten, dat Den Haag CS gebouwd is met als opdrachtgever Shell Onroerend Goed. NS en Shell exploiteerden het station tientallen jaren samen, commercieel een groot succes.

Alweer 177 jaar geleden werden de eerste rails naar Den Haag aangelegd. Het railnet van de spoorwegen en later ook voor trams groeide snel en bepaalde vaak de ontwikkeling van de gebouwde omgeving van Den Haag en van de hele regio. Wat nu de regio Haaglanden heet, is gaandeweg aangesloten door deels particuliere spoormaatschappijen. De treinen, trams, de stations, de haltes en de tracés laten cultuur zien en zijn daarmee sporen van hun tijd. Het karakter van het railvervoer veranderde: van de romantiek van het af en toe op reis gaan naar efficiënt dagelijks woon-werk verkeer.

Het hart van het railnet verschoof van station Hollands Spoor naar Den Haag Centraal Station. De ontwikkeling heeft ook iets dramatisch en iets tegenstrijdigs: de mensen willen wel stations, treinen, trams en haltes, maar weer niet de bijbehorende rails. Railvervoer had ooit een snelle opkomst, maar beleefde een flinke teruggang in de tweede helft van de vorige eeuw. Nu zitten treinen en trams weer vol en er komen meer ontwikkelingen aan.


Locatie: Paviljoen Te Werve, Huys de Wervelaan 110,Rijswijk, ingang landgoed naast het Rijswijks Theater.

Datum: woensdag 26 februari van14.00 – 16.00 uur