illustratie Voeks Tafels 7 voeks tube logo voeks vaatjes logo v2 Voeks Ledenzoeker logo  

syntetische kerosine

 

Shell levert 500 liter duurzame, synthetische kerosine

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vroeg Shell om 500 liter duurzame, synthetische kerosine te maken. Shell ging de uitdaging aan en wist synthetische kerosine te produceren uit CO2, water en groene energie. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.

 

Lees hieronder het artikel "Wereldprimeur: KLM-vlucht op ’kunstkerosine" uit de Telegraaf.

"Wereldprimeur: KLM-vlucht op ’kunstkerosine"

Door ALEXANDER BAKKER  (Telegraaf)

Updated Vandaag, 11:10 8 februari 2021.

DEN HAAG - Nederland heeft een groene wereldprimeur te pakken: voor het eerst is een passagiersvlucht uitgevoerd waarbij een vliegtuig deels op synthetische kerosine heeft gevlogen.

 PERSBUREAU METER

Het nieuws is bekendgemaakt tijdens een internationale conferentie over duurzame luchtvaartbrandstoffen georganiseerd door VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) in Den Haag.

klm

De internationale primeur ademt Hollands glorie. Zo is de brandstof geproduceerd in het onderzoekscentrum van het Nederlands-Britse Shell in Amsterdam. De commerciële passagiersvlucht, waarbij 500 liter synthetische kerosine is bij gemengd, is uitgevoerd door KLM tussen Schiphol en Madrid.

Opschalen

De ’kunstkerosine’ is gemaakt van CO2, water en in Nederland opgewekte elektriciteit uit zon en wind. De vlucht is al eind vorige maand uitgevoerd, maar het nieuws is pas maandag bekendgemaakt. Dat het in theorie mogelijk is om synthetische kerosine te maken is al een tijdje bekend, maar dat de ontwikkelingen nu zo snel gaan komt als een verrassing.

Marjan van Loon, topvrouw van Shell Nederland, laat weten ’ontzettend trots’ te zijn: „Het is een belangrijke eerste stap. Samen met onze partners moeten we nu opschalen, versnellen en het commercieel haalbaar maken.” Shell is wereldwijd de belangrijkste leverancier van ’gewone’ kerosine. KLM-baas Pieter Elbers is in zijn nopjes: „Deze eerste vlucht laat zien dat het in de praktijk mogelijk is en we voorwaarts kunnen.”

Fabriek

Hoewel een deel van de Tweede Kamer ontevreden is over klimaatdoelen voor de luchtvaartsector, is Nederland in Europa koploper op het gebied van vergroening. In de Amsterdamse haven bouwen Port of Amsterdam, Schiphol, KLM en SkyNRG de eerste commerciële synthetische kerosinefabriek en in Delfzijl komt de eerste Europese fabriek voor biokerosine in samenwerking met het grootste familiebedrijf van Nederland: SHV.

Minister Van Nieuwenhuizen ziet in de ontwikkelingen ’een mooie stap in het nieuwe hoofdstuk van onze luchtvaart’. Nederland hoopt dat er in 2050 volledig met duurzame brandstof kan worden gevlogen.